Utbildning för familjehem

Vid intresse av utbildning till familjehem - kontakta Helene för mer information.

Allt fler familjehemsföräldrar berättar om hur svårt det kan vara att vara familjehem, och att det har blivit svårare med tiden. Orsakerna till det är givetvis många, men en orsak kan vara att barn som blir omhändertagna i dag uppvisar mer komplicerade och svåra beteenden.

Adoptivföräldrar kan många gånger känna sig helt oförstående över de svåra beteenden deras barn kan uppvisa. Starka känslor av sorg och skuld skapar konflikter i familjen. Sällan funderar man över hur barnets tidiga erfarenheter kan har påverkat barnets möjlighet att utvecklas många år efter adoptionen.

Neurovetenskaplig forskning har under de senaste tio åren visat att trauma i barndomen kan skada barnets hjärnutveckling och vardagsfunktion och leda till försämrad känslomässig reglering, sensorisk uppfattning, och fysisk hälsa. Detta påverkar barnets förmåga att knyta an och fungera tillsammans med andra människor samt barnets humör, identitetsutveckling och förmåga till inlärning - en mångfald av svårigheter som kommit att kallas för utvecklingstrauma (Bessel Van der Kolk, 2005).

Familjehemsplacerade barn/adopterade barn och har ofta beteenden som är förknippade med trauma. Vuxna tolkar ibland dessa beteende som trots, uppmärksamhetssökande eller provokation vilket kan leda till ett ökat konsekvenstänk i föräldraskapet.

Traditionella föräldrastrategier är dock många gånger verkningslösa på barn med anknytningstrauma.

shutterstock_404912935 (1)_edited
shutterstock_735971812 (1)_edited

Online utbildningar

Utbildningar online via zoom ökar möjligheten för fler familjehem och adoptivfamiljer att kunna delta.

Traumamedvetet föräldraskap

Grundutbildning - 4 moduler

En grundutbildning som väver in vetenskap kring hjärnans utveckling med forskning om anknytning och trauma. Obegripliga beteenden hos traumatiserade barn blir begripliga när vi förstår vad som ligger bakom beteendet.

Innehåll  Modul 1 och 2

  • Hjärnan och hjärnans utveckling
  • Anknytning och reglering hos barn som upplevt god omsorg
  • Anknytning och reglering hos barn som upplevt omsorgssvikt
  • Upplevd trygghet
  • Omedelbara reaktioner vid hot/fara
  • Trauma och PTSD
  • Utvecklingstrauma
  • Vanliga beteenden hos barn med utvecklingstrauma

Innehåll Modul 3 och 4

  • Traumamedveten omsorg, TMO
  • De tre pelarna i TMO kopplat till teorin från dag 1 och 2
  • Föräldrastrategier för att minska trots, oro och stress genom aktiviteter, relation och bemötande
  • Bemötande för att främja trygg anknytning
  • Utmaningar i föräldraskapet till traumatiserade barn
  • Vad funkar och vad funkar inte!
  • Hantera olika typer av utbrott
  • Identifiera traumatriggers med hjälp av dominoeffekten

Nästa utbildning: Ingen planerad

Skam och självkritik

Fördjupningsutbildning 

Skam är en relationell känsla som har flera ansikten. Skam kan vara sund och hjälpsam eller osund och förgörande. Hos barn som inte blivit sedda, intonade och mötta med omsorg kan skam ha blivit en del av deras självbild. I familjehem kan skam vara en oinbjuden gäst som till slut leder till sammanbrott av placeringen.

Innehåll

  • Vad är skam?
  • Olika typer av skam
  • Skam hos traumatiserade barn
  • Skam hos familjehemsföräldrar
  • Försvar
  • Hur kan vi se, förstå och reparera relationell skam?

Nästa utbildning: Ingen planerad

Sorg hos familjehemsplacerade och adopterade barn

Fördjupningsutbildning

Familjehemsplaceringar och adoptioner börjar alltid med en förlust utifrån en separation. Sorg är oundvikligt men hur och på vilket sätt barnet ger uttryck för det är olika. När familjehem och professionella gör sorgen synlig och förstår komplexiteten i barnens förlust kan vi vara till hjälp för dem i deras sorg.

Innehåll

  • Familjehemsplacerade och adopterade barns förluster
  • Utsatta barns sorg gällande sin biologiska familj?
  • Bemötande av sorg
  • Känslor hos familjehemsföräldrar i relation till barnets sorg

Nästa utbildning: Ingen planerad

Egenvård för familjehem och adoptivföräldrar

Fördjupningsutbildning

Majoriteten av de barn som blir familjehemsplacerade har erfarenhet av olika former av omsorgssvikt och traumatiska upplevelser i sina anknytningsrelationer. Att vara förälder till ett barn med den typen av svårigheter är oerhört stressande och krävande. För att orka vara en god förälder i längden är egenvård ett måste. 

Innehåll

  • Vad är stress och hur yttrar den sig?
  • Den utökade stressens påverkan på familjehemmet.
  • Strategier för att hantera stress och öka återhämtning
  • Självomsorg

Nästa utbildning: Ingen planerad